Monday, July 12, 2010

garam..


bila kita ckp pasal garam ni,macam2 isu yg timbul...garam x elok untuk kesihatan lah,garam ni pnyedap masakan lah..macam2 lg..even dlm peribahasa pon ade pasal garam ni..ha,kan salu org ckp "aku makan garam lebih dr kau".untuk menunjukkan yg die 2 da matang..aku pon xtau ape kaitan nye..huhu...nnt la artikel yg lain aku try cr info pasal ni..untuk kali ni,meh kite sembang pasal garam...

garam ni ade bny jenis..kite tau satu jenis je kan,yg untuk masak 2..pas2 bile start keje kt kedai farmasi,aku dpt tau ag satu jenis garam yg leh wat untuk masak, iaitu garam bukit..jenis2 garam yg aku jumpe pas wat search dlm internet ialah:

1. table salt
2. iodizaed salt
3. kosher salt
4. sea salt
5. rock salt
6. celtic salt
7. dairy salt @ pickling salt
8. sour salt
9. seasoned salt
10. popcorn salt
11. colored salt

pergh..banyaknye...tp kali ni aku akan fokus kt due jenis je..rock salt ngan sea salt

dah namenye sea salt, sah2 la sumber pon dr laut kan..sea salt ni terhasil drpd proses evaporation air laut..besenye proses ni akan di buat di kawasan tertutup di sepanjang pantai...dan apabila garam da terbentuk,pekerja2 akan mengumpul garam2 tersebut..dan proses ni telah meninggikan cost sea salt berbanding table salt atau pon kosher salt..sea salt mempunyai rasa yg kuat dan lagi menarik berbanding garam2 yg lain..selain drpd sodium dan chloride, sea salt juga mempunyai beberapa trace mineral seperti iodine, magnesium dan juga potassium dan trace mineral ni gak lah yg memberi tekstur ringan kat sea salt..ade 2 jenis sea salt yg aku jumpe: crystalline sea salt ngan flaked sea salt..

crystalline sea salt

besenye terdapat dr pantai portugal ke maine, dan dr california ke pacific rim..crystalline sea salt ni mempunyai tekstur yg halus dan ade gak yg kasar..macam2 kale yg ade, contohnye kale merah untuk yg ade bny iron..kalau nk bincang pasal tahap kelarutan plak, crystalline sea salt ni mempunyai tahap kelarutan yg bergantung kepada bentuk crystal 2 sendiri..

flaked sea salt

x bny info yg aku dpt pasal ni tp info yg penting ialah garam jenis ni plg cepat larut..

ha,skang kite sembang pasal rock salt..rock salt, atau nama lainnya "halite" merupakan garam yg terbentuk di atas gunung drpd proses evaporation air laut yg mengandungi ion sodium dan chloride...rock salt juga ade beberapa impurities seperti gypsum dan sylivite..seperti sea salt, rock salt pon bole digunakan dalam masakan..selain digunakan dalam masakan, rock salt juga penting untuk negara2 bersalji sebab garam ni aan ditabur di atas salji untuk mengurangkat takat beku salji...

nape aku compare due jenis garam ni?..kat kedai farmasi yg aku keje, ade satu produk garam bukit, dan ape yg company 2 claim, garam bukit ni sesuai untuk org yg ade darah tinggi..tp pas wat bny search tentang garam bukit ni, aku still x jumpe ape kebaikan garam bukit ni smpai ade claim yg garam ni bgs untuk pesakit darah tinggi...tp kalau aku jumpe,aku akan post trus la kt blog aku ni k...

sumber: www.realsimple.com
www.asianonlinerecipes.com
www.homecooking.com
www.soest.hawaii.edu

No comments:

Post a Comment