There was an error in this gadget

Wednesday, July 28, 2010

fish oil ngan kanser plak..ha..


salam sume!!!ingat lg x artikel psl minyak ikan kelmarin?..ha,ari ni aku nk cite ag psl minyak ikan ni..tp bukan kaitan ngan asma la..kali ni kaitan minyak ikan ngan kanser lak k..bukan ape,ade org request..hehe..aku ade terjumpe artikel yg menghimpunkan kajian2 yg dah dijalankan untuk membuktikan kelebihan minyak ikan untuk pesakit kanser..ae lg, layan!!!

1. minyak ikan dan kanser esophagus

satu kajian di norwich, UK telah membuktikan yg minyak ikan ni boleh mencegah kanser esophagus..care nye?..ha,camni la care nye..
besenye kanser esophagus start ngan satu condition yg dinamekan Barret`s Esophagus (BE)..BE ni ialah kondisi yg mane sel squamous akan digantikan ngan sel columnar..kire fungsi da terganggu la..ade evidence lak yg mngaitkan BE dan jugak kanser esophagus ni ngan upregulated enzim COX-2..kajian yg dijalankan ni lak telah membuktikan yg minyak ikan dpt menurunkan paras COX-2 enzim ni..kajian 2 menunjukkan subjek yg mengambil 3 minyak ikan sehari (bersamaan ngan 1.5 g EPA) mempunyai paras enzim COX-2 yg rendah berbanding subjek yg x mengambil minyak ikan...

2. minyak ikan dan kanser buah pinggang di kalangan wanita

ha, ni untuk wanita je la...mane2 wanita yg makan minyak ikan, atau pon makananan yg mengandungi lemak ikan, risiko untuk mendapat kanser buah pinggang sebanyak 74% kalau nk dibandingkan ngan wanita yg tidak mengambil minyak ikan...satu kajian di sweden telah membuktikan fakta ini..dan diorang suspek 2 bahan penting dalam minyak ikan iaitu DHA dan jugak EA yg memainkan peranan penting...

3. minyak ikan dan kanser payudara

kajian di sweden jugak telah membuktikan yg PUFA (3,polyunsaturated fatty acids), iaitu DHA dan jugan EPA, dapat mencegah kanser payudara..kajian 2 membuktikan yg mekanisma penting dalam pencegahan ni ialah dengan menghalang sintesis inflammatory agent, eicosanoid drpd arachidonic acid...antara mekanis ma laen plak ialah:

a. mengganggu ekspresi gen yg mengawal proses pembiakan sel..

b. dpt mengurangkan penghasilan Nitric Oxide dan seterusnye mencegah kemusnahan pd DNA..

c. minyak ikan jugak dpt mengurang kan enghasilan estrogen - main sources untuk kanser payudara..

d. juga dpt meningkatkan insulin sensitivity..sbb kalau gule tggi, mengganggu membrane fluidity, metastasis akan senang berlaku..

pengambilan DHA dan EPA melebihi 2.3 grams sehari dpt mengahalang embentukan superoxide, bahan yg boleh menyebabkan kanser..

4. minyak ikan dan kanser paru2

ha,kali ni kt jepun plak..satu kajian yg dijalankan di nagoya telah membuktikan yg kandungan dlm ikan (termasuk minyak@lemak) dpt mengurangkan risiko untuk mendapat kanser paru-paru...kajian yg melibatkan748 lelaki dan 297 perempuan membuktikan pengambilan ikan yg masak atau pon x masak lg 5 kali atau lebih dlm seminggu dpt mengurangkan risiko mendapat kanser paru-paru sebanyak 50 peratus berbanding ngan subjek yg mengambi ikan kurang sekali seminggu..

ha,2 la sedikit contoh kjian2 yg telah dijalankan untk membuktikan benefit minyak ikan kepada pesakit kanser..dan jugak org2 bese untuk mencegah kanser...sbnarnye ade bny lg contoh, tp aku bg 4 je la k..hehe..dan secara umum nye kite dpt lihat yg DHA dan EPA yg terdapat dlm minyak ikan memainkan peranan yg sgt penting dalam pencegahan kanser ni...jd, bukan susah kan...jz amalkan engambilan minyak ikan ni sebiji sehari..kalau xnk pon, amalkan makan ikan..tp kene ati2 gak la untuk sape2 yg ade gout, kene kurangkan protein..er..senang cite, beli minyak ikan je lah..50 sen je sebiji..hehe..

No comments:

Post a Comment