Monday, August 30, 2010

gastrografin..


alhamdulillah, selamat da satu hari keje..walaupon bukan full day sebab kene setelkan dkumen2 yg x siap lg, namun aku teta berpuas hati dengan pencapaian hari pertama ni..hehe..dan alhamdulillah gak aku ditempatkan di bhgian stor ubat..bukan ape, kalau kt department laen, aku hanya berkesempatan untuk berkenalan ngan sedikit jenis ubat sahaja..tp ni, ameok ko..kt stor ubat...memang sume jenis ubat plus diagnostic agent pon aku leh jumpe...dan termasuk lah satu produk ni yg dinamakan gastrografin...

ape gastrografin ni?..cyes starting ape yg bermain kt fikiran aku ni produk ni merupakan sate agents untuk treat mane2 dz..tp pas tgk kt tenet, produk ni merupakan salah satu diagnostic tool..ha, kan da bertambah ilmu aku..dan jugak ilmu sape2 yg bace blog aku ni..hehe..so, kali ni kite berkenalan sket la ngan gastrografin ni k...

gastrografin terdiri drpd Diatrizoate meglumine dan jugak Diatrizoate sodium dan setiap ml gastoigrafin ni mengandungi 660mg Diatrizoate meglumine dan 100mg Diatrizoate sodium..dan setia ml jugak mengandungi 4.8mg sodium..gastrografin ni berfungsi sebagai contrast medium untuk cek area GIT la cam kat esophagus, perut, usus kecil dan jugak colon...tp produk ni hanya boleh digunakan secara oral atau pon masuk ikot rectal...xyah isau la sebab produk ni berperisa oren..pergh, oren 2 bai..sodap..hehe..

ape kriteria terpenting yg ade kt gastrigrafin ni smpai kan ia boleh sigunekan sbagai diagnostic tool?..ha, kite tgk balik kt struktur die...struktur gastrografin ni penuh dengan iodine dan kewjudan iodine ni la yg membolehkan gastrografin digunekan sebagai diagnostic tool..kedue due Diatrizoate meglumin n sodium ni akan menyerap dr GIT dan akan menjadika lining 2 opaque..leh la detect ape2 abnormalities kan..hehe..

den, ade kesan sampingan x kalau gune gastrografin ni?..ade, mesti ade pnye...memandangkan gastrografin ni tggi tahap osmolaritinye, ia boleh memberi sedikit kesan laksatif...ha, 2 je la kesan sampingannye..hehe..so, xla teruk sgt kan...kesimpulannye, rajin2 la belajar (ape pnye kesimpulan daa..haha..)..ok, salam..

No comments:

Post a Comment