There was an error in this gadget

Monday, August 16, 2010

air batu campur..


salam sume..watpe siang2 ni...ha, sape yg ngah bekerje 2 keje la elok2..mencari rezki kan..hehe..bg yg cuti sekejap cam aku ni, lepak kt umah je la..ni pon ngah layan seniman bujang lapok..hehe...ha, kali ni aku nk cite sket pasal satu iklan kemerdekaan oleh Maybank..pasal air batu campur..aku ase korang pon kompem da tgk kan?..hehe..nk tau nape aku ase iklan ni unik?..ni adelah analisa dan pendapat ikhlas dr aku..korang nye pendapat mungkin laen atau same..hehe..

sebelum 2 baek aku cite balek la ape flow iklan 2..ye la, mane tau ade korang2 yg x dpt tgk lg iklan 2..hehe..ha, camni...iklan 2 bercerita pasal air batu campur..starting die cite pasal kacang..pas2 ade la plak pasal kacang merah, buah pala, sirap, manisan, dan bermacam macam lg yg ade dlm air batu campur...pas2 sume bahan 2 tinggal dalam satu bekas, dan ade ais..ha...dan kesimpulannye iklan 2 cakap sume bahan2 2 idop ngan aman dan harmoni dalam satu bekas, yg di ibaratkan sebagai negara, tanpa ada sebarang perpecahan...ha, 2 la secara kasar flow iklan tentang kemerdekaan oleh maybank....

ape yg menariknye, iklan 2 mengibaratkan air batu campur sebagai negara Malaysia yg dalamnya memiliki rakyat yg berbilang kaum..idop aman dan sentosa tanpa ada sebarang masalah...dan air batu campur yg sedap adalah hasil drpd keharmonian bahan2 yg di campur..same r gak ngan Malaysia..Malaysia yg maju adalah hasil drpd perpaduan dan keharmonian rakyatnya yg berbilang kaum...

tapi ape yg aku risaukan skang adalah keadaan politik di Malaysia ni yg agak kurang stabil...semakin bny kenyataan yg berbaur perkauman, dan mencabar keharmonian kaum2 di Malaysia ni oleh pemimpin2 politik...bile bny kenyataan yg cmni dikeluarkan oleh pemimpin yg dianggap berpengaruh, aku takot yg keharmonian bahan2 dalam air batu campur2 td akan terjejas..dan akibatnya air batu campur td 2 x sedap..bile x sedap, orang xkan makan or beli da air batu campur 2...same cam Malaysia..bile Malaysia da x sedap, atau pon x aman, xde pelabur da yg nk melabur kt Malaysia ni..xde kemajuan da yg akan dicapai..akibatnya, peluang generasi akan dtg untuk idup ngan aman akan terjejas akibat sikap segelintir pemimpin yg boleh dikatakan bangang..huhu..

jadi, kepada rakyat Malysia sume yg aku kasihi..diharap korang sume jgn terpengaruh la ngan pemimpin2 camni...kite pikir balik selama 53 taun kemerdekaan, xde sape yg boleh membangunkan negara ni melaenkan kite sendiri...selame kite idop ni, sape yg kite tgk kt sekeliling kite mm..toleh kanan nmpak Rama..toleh kiri nmpak Ah chong..jadi, persetankan sume hasutan2 jahat..cina hormat melayu, melayu hormat india, india hormat cina..kalau sume berfikiran cmni, aku percaya, rancangan jahat sesetengah pemimpin untuk memecahbelahkan kite sume ni akan gagal...

x usah pikir terlalu kompleks..bile korang tgk air batu campur (time bulan x pose la..hehe), ingat lah yg keharmonian negara kita ni hanya dpt dicapai kalau kite bersatu...akhir sekali, tahniah aku ucapkan kt director iklan 2 yg berjaya menggunakan contoh yg mudah untuk mengingatkanrakyat Maaysia tentang pentingnya bersatu padu...

No comments:

Post a Comment