There was an error in this gadget

Sunday, September 19, 2010

surat khabar


suratkhabar merupakan satu medium untuk menyebarkan berita2 terkini selain drpd telivisyen, radio, dan internet..walaupon dianggap ketinggalan zaman oleh sesetengah pihak kerana ianya sudah boleh dibaca melalui internet, penjualan suratkhabar tidak pernah menurun...pembacaan suratkhabar mempunyai nilai nye tersendiri...seperti tidak mendapat kepuasan jika ianya dibaca melalui iternet...

terdapat banyak suratkhabar di malaysia ni...ade yg dikatakan pro kerajaan, ada yg pro pembangkang, dan ada juga yg neutral...tp aku x amek peduli semua 2..org kan,mcm2 leh tuduh..dan tiap2 prg jugak ade hak untuk memilih bahan bacaan yg diminati..dalam banyak2 surat khabar yg wujud di malaysia ni, aku lebih berminat untuk membaca utusan malaysia berbanding suratkhabar yg laen...secara jujurnya, akhbar utusan mengandungi artikel yg ilmiah berbanding akhbar2 yg laen..tp ni pendapat aku la kan..pendapat korang mungkin laen..tp bg aku kalau nk dptkan sesuatu yg ilmiah, aku akan baca utusan..memang banyak artikel2 yg mengandungi informasi2 yg berharga...analisa2 berkenaan isu semasa drpd individu yg berkebolehan, soal jawab berkenaan agama, dan macam2 lagi artikel yg tidak terdapat pd dlm akhbar2 laen...

dlm seminggu, aku paling suke utusan edisi hari ahad...sebab ape?sebab edisi ahad mengandungi lebih artikel ilmiah berbanding ahri2 lain...macam2 yg ade temasuklah politik,isu2 semasa dan yg paling aku suke segmen kesihatan..memandangkan kerjaya aku berkenaan dengan kesihatan, memang artikel 2 sedikit sebanyak menambah ilmu aku..tp salu doktor je la yg asek kene interview..bile tah farmasi dpt wat artikel ntuk utusan..huhu...

kalau baca akhbar utusan, aku akan mengambil masa yg lama untuk habis..kdg2 leh cecah sejam sebab sume artike menarik dan berilmiah...ayat2 yg diolah pon menunjukkan tahap professional akhbar 2..bebanding ngan ajhbar laen, kdg2 x smpai spoh minit da abes bace..cam rugi duet je..huhu...tp mane2 individu yg minat sukan, memang diorang xkan beli utusan sebab part sukan x sehebat akhbar laen..akhbar yg paling bny cite pasal sukan ialah the star..berita harian pon okay gak...

kalau korang prasan ade due jenis akbar ni..satu yg besar dan satu lagi yg saiz kecik cket,atau pon name laen die tabloid...tp memang aku jarang beli yg kecik..sebab isu yg dimaenkan cam tah pape..kalau kt utusan isu 2 kecik je..tp kt tabloid leh jd muke depan..huhu...pas2 ade satu akhbar iaitu metro yg muke depannye akan salu gune isu yg 18sx..sebab nk tarik pelanggan r kot...xpela,2 sume taktik perniagaan masing2 kan..hehe..

memandangkan utusan bny maenkan isu politik, sah2 xkan terlepas dr sebarang kritikan...ramai yg mengatakan utusan merupakan akhbar kerajaan, yg hanya memenangkan kerajaan..aku akui sume 2 dan xde ape kesalahan pon kalau nk memenangkan kerajaan sebab akhbar2 pro pembangkang pon selalu mengeluarkan artikel yg asek memenangkan pembangkang..so,x timbul pape masalah kt situ...hehe..so,pape pon akhbar utusan memang menjadi pilihat pertama aku....kalau korang pilih yg laen, aku sebok ape..korang pnye duet kan...chow..eh2....salam..hehe...

No comments:

Post a Comment