There was an error in this gadget

Thursday, September 16, 2010

rock dulu2...


aku minat muzik...tp xdela die hard fan..sebab dlm islam kan x bg minat sumthin smpai tahap melalaikan..hehe..so,kali ni saje2 je aku nk cite pasal muzik yg aku minat...mungkin same, dan mungkin jugak x same ngan ape yg korang minat...

aku minat lagu dulu2....x kire la jenis ape pon, asalakn yg lama, akan akuinat...lagi2 lagu2 rock jiwang dalam tahun 80 an ngan 90 an...lagu skang pon ade gak yg minat...tp out of 100 percent 2, leh dikatekan 90 percent lagu2 lama...ye, aku akui yg umur aku skang ni memang agak pelik kalau minat lagu dulu..aku pon lahir taun 1987....dan lagu2 yg aku minat ni memang da ade sebelum aku lahir lg..tp nk wat cmne kan, da minat.hehe...

dalam pemerhatian aku (pemerhatian korang itu korang pnye pasal la kan..hehe), ade bny perbezaan antara lagu (plus artis) lama dan yg sekarang..terlalu bny, dan ada perbezaan 2 yg menjadi faktor kenapa aku minat lagu2 lama..pertama sekali, dan yg laing mempengaruhi aku ialah lirik...lirik lagu lame kalau korang amati btol2, memang puitis abes...macam x janggal kalau dibuat lagu...susunan kata2, ayat yg digunakan, memang penuh bermesej..dan akan masuk ngan melodi...lagu skang?kebanyakannye macam tunggang langgang (x sume, tp kebanyakan)...macam nk x nak je tulis lirik...ayat pon xde berpuitis..maen taruk je asalkan leh jadi satu lagu...plus lirik memang x kene ngan melodi...lirik sedih leh bg melodi rancak..siap rap lagi..huhu..

suare pnyanyi skang x sume yg sedap...sume nk harap muke je lawa...tp puncenye dr kewujudan program2 realiti yg berlambak2...so, sume ikot muke je la...talent xde pon...suare pon cukup2 makan je...tp lawa atau ensem pnye pasal, boley la jd penyanyi...tp kalaunk dibandingkan ngan penyanyi2 dulu, muke krang sket..kalau x caye g tgk band2 rock dulu2..mane ade yg ensem...tgk hail amir la, mane ade ensem cam dafi..tp suare, fuh tip top...2 yg org ske dengar,termasuk lah aku..hehe...

dan yg paling ketara ialah industri seni sekarang semakin dipenuhi dengan penyanyi solo....mane ade band2 da...susah nk cr band da skang..yg pemes sket pon spider, kristal, lg sape tah..leh kire ngan jari je...searcg?wings?..eh,2 band2 dulu...memang ade lg skang, tp xleh consider band skang la..ha..hehe...dan sekali lagi kesalahan ini berpunce drpd program2 realiti...yg semuenye nk penyanyi solo...huhu..

kt ats 2 adalah antara faktor kenapa aku minat lagu2 lame, terutamanya lagu rock kapak a.k.a rock jiwang...memang x penah bosan dengar lagu2 diorang...sbb 2 aku salu dengar radio sinar..xpon dengar klasik nasional..nk suro aku dengar era?hot fm?hitz?..mintak maap la..huhu...tp aku x blame pon sape2 yg minat lagu skang..sume ade taste masing2 kan..yg penting kite enjoy..dan jgn meminati muzik smpai melalaikan..hehe..

No comments:

Post a Comment