Thursday, September 30, 2010

sape lg penting:doktor atau patient?

minggu ni aku ditugaskan di unit bekalan wad..esok kire cukup seminggu pertapaan aku kt unit 2...dan aku da start wat sume mende..dr la screening, labeling, filling, counterchecking, wat extemp preparation, smpai la gunting PCM..sume da buat...pasni kene lg mencabar kot, handle dangerous drug ngan cytotoxic drug...

tp bukan 2 yg aku nk cite, tp ade mende laen yg aku ase penting, tp ade phrmcst laen yg membiarkan perkara 2 berlaku sebab malas nk bertekak ngan doc..ade satu prescription yg aku screen, terdapat kedua dua isosorbyl mononitrate dan jugak amlodipine...aku cek kt blue book, kalau ade ISMN ngan amlodipine bersame same, akan potentiate kesan hypotensive dan itu merupakan satu drug related problem yg boleh meudaratkan pesakit...aku pon bertanyekan kpd rakan setugas dengan harapan die mengambil berat, memandangkan die lg senior dr aku...

nk tau ape jawapan yg aku dpt?...ni jawapan die..."dah 2, kalau patient dapat metformin, glibenclamide, acarbose, kite nk wat ape?"...erm..aku pelik ngan terjahan sebegini...ape diorang x g klerksyip[ ke dulu?...huhu..malas aku nk berbalas fakta ngan die..sebab nk keje lame lg kan...cume tedetik rase sedih ngan sikap seorang ahli farmasi yg sebegini...

persoalan aku, kenape kite mesti tunduk ngan doktor?bkn nye aku nk suro ahli farmasi ni mesti menang...cume aku mengharapkan satu perbincangan dan kerjasama yg erat antara dktor dan ahli farmasi, demi kepentingan pesakit...dan interaksi yg terjadi x akan menganggu professionalisme masing2...

tp aklau sebagai ahli farmasi, asek berfikiran mengalah kerana malas nk betekak ngan doktor, smpai bile ahli farmasi nk mendapat kepercayaan drpd pesakit?drpd pengalaman yg aku dpt, kalau kite ikhlas bekerja demi kesihatan pesakit, dan tidak mudah unduk dengan arahan doktor (yg bukan betuk sepenuhnye pon, sebab diorang pon manusia biasa), kite akan dihormati dan disenangi oleh pesakit....lg plak, memang akan merase puas bile tgk pesakit kite dpt menjalani kehidupan seperti sedia kala....aku dpt pengalaman ni time bekerja di kedai farmasi, memang kt c2 x ikot arahan doktor pon...

so, kepada semua ahli farmasi di malaysia ni. aku berharap korang sume dpt mengubah mind set..kite bukan bekerja di bawah doktor...kite bekerja bersama sama mereka..dan juga ahli sokongan klinikal yg laen...jgn takut untuk menegur kerana keselamatan pesakit berada dlm tgn kita semua...ahli farmasi, doktor, nurse, optometrist, radiotherapist, dan bny lg jawata yg ade kt hospital 2 wajib tegur menegur sebab kite bekerja sebagai satu pasukan...

No comments:

Post a Comment