There was an error in this gadget

Saturday, September 11, 2010

Hubungan Malaysia-Indonesia dr perspektif aku...


salam sume kengkawan...selamat hari taya..baru hari ke 3 kan,kite sebulan..hehe..dan aku menunggu open house dr member2 yg br aku knal kt temptat keje aku..kalau diorang wat la..hehe...erm..ngah x wat pape ni..dan aku pon terdetik untuk menulis berkenaan hubungan antara due negara berjiran, malahan serumpun...budaya yg tidak bny beza nya..mcm2 yg terjadi antara due negara ni akhir2 ni..dan aday isu yg timbul hampir2 merosakkan hubungan yg terjalin buat sekian lamanya...

sepnjang 23 taun aku lahir di dunia ni, bermacam kisah yg terjadi...kalau generasi terdahulu pernah melalui zaman "ganyang malaysia". generasi sekarang pon tidak kurang hebatnya apabila disajikan dengan kempen "sweeping malaysia"..namun, atas kebijaksanaan pemimpin kedua belah negara, isu ni tampak semakin pudar dan semakin kurang kehangatan nya..x seperti awal2 isu ni terjadi...dan aku secara jujurnye memuji menteri luar negara kit, dato anifah aman atas ketenangan dan ketegasan beliau untuk menyelesaikan masalah ini...

langkah penuh diplomasi telah diambil untuk memastikan perkara ini tidak berlarutan dan hubungan kedua dua negara akan sentiasa tejaga...tapi, apa yg menecewakan aku, ada kalangan pemimpin, x kira di indonesia atau pon di malaysia yg mengambil kesempatan atas isu ini...peluang yg terhidang cuba digunakan sebaiknya untuk mengeruhkan lagi keadaan...kalau di indonesia, pemimpin pembangkang trus melompat lompat untuk memaksa kerajaan indonesia menekan kerajaan malaysia.dan itu perkara yg normal akan berlaku...kerana pemimpin pembangkang pasti akan menggunakan isu ini untuk menarik undi...tp apa yg berlaku di Malaysia adalah sebaliknya..pemimpin pembangkang tidak mengeluarkan kenyataan yg boleh membebankan kerajaan, tp pemimpin kerajaan sendiri yg semakin lantang mengapi api kan isu yg sudah sedia panas...sape tak kenal ngan ketua pemuda Umno yg paling bangang dlm sejarah,KJ atau nama glamour nya dlm blog iaitu Si Kitol..ape yg mamat bangang ni da buat?

hari raya yg kian menjelang sepatutnya disambut ngan meriah..tetapi simkitol sorang ni telah menggesa kerajaan untuk memanggil pulang duta untuk menunjukkan rasa tidak puas hati kerajaan Malaysia...untk org yg tidak berfikir panjang, pasti mereka akan mengatakan yg tindakan ini amat2 perlu untuk menunjukkan "kejantanan" Malaysia...tp insan yg bijaksana dan boleh berfikir pasti akan mengutuk seruan dan cadangan si kitol ni...cuba kite kaji btol2 apa implikasi tindakan memanggil pulang duta kita di indonesia...

kesan jangka masa pendek (x smpai 2 ari je kot)

Pihak Malaysia telah berjaya menunjukkan kejantanan dengan memutuskan hubungan diplomasi dengan indonesia dan rakyat malaysia akan merasa puas kerana telah berjaya membalas dendam dengan kerajaan indonesia...

kesan jangka masa panjang

isu ini akan berpanjangan dan menjadi semakin teruk...pergaduhan akan berlaku dan mungkin akna ada nyawa yg akan terkorban...bila ini berlaku, bagaimanakan nasib berjuta rakyat indonesia di malaysia dan bagaimanakah nasib rakyat2 malaysia di indonesia..hubungan semakin renggang dan tali silaturrahim sesama islam (indonesia dan mayasia adalah sebuah negara islam) berkemungkinan akan terputus..umat islam semakin lemah dan pada masa ini musuh2 islam akna bersorak kerana kerja2 menghapuskan islam akan menjadi semakin mudah...keadaan bertambah teruk dan ikatan mesra yg terjalin sebelum ini semakin mustahil untuk dipulihkan...hasilnya, kerugian yg besar untuk umat islam....


korang agak kesan jangka masa panjang 2 mustahil akan terjadi ke?bg aku x..ia nya dengan mudah akan terjadi..sebab ape aku fikir cm2?sebab akal fikiran aku kuat mengatakan yg semua ini telah dirancang...isu ni kecik je..pegawai laut indonesia ditangkap...2 je..x smpai seminggu pon diorang da dilepaskan, tukar ngan nelayan malaysia...so,setel la kan...ape yg terjadi usah disimpan dlm hati..org2 tue2 kate cm2 kan..nk gadoh2 lby2 pon x gune sebab kite ni same2 umat islam..tp perkara ni erpanjangan bile demonstrasi oleh pihak BENDERA yg terlampau lampau ..seperti telah diarah dan diupah oleh pihak tertentu..xtau sape tp yg pasti adalah insan yg x nk tgk umat islam kuat dan lby suke tgk umat islam berpecah belah...

tp kesian kt hidden hand ni sebab usehe diorang x berhasil akibat drpd ketegasan dan kebijaksanaan insan yg bernama anifah aman...dan keadaan sudah semakin tenang..xde lagi ap2 update yg panas kt suratkhabar..dan aku pasti, individu yg merancang sume ni tengah frust..dan x mustahil akan merancang isu2 laen untuk memecahbelahkan hubungan kedua belah negara..

kesimpulannya, rakyat kedua dua belah negara harus sentiasa besedia untuk menghadapi ancaman drpd pihak luar yg sentiasa ingin menghancurkan hubungan yg terbina..ingatlah, kita x jauh berbeza....bahasa, budaya, agama..tidak bny yg berbeza..dan atok aku sendiri berasal dr tanah jawa..so,x gune kite nk gaduh...anggap lah macam adik beradik yg mana hubungan nya xkan putus walau pon dicincang berjuta kali....sekali lg ucapan tahniah kepada menteri luar malaysia, dan kepada si kitol, gerak geri kamu sudah lama dihidu....

No comments:

Post a Comment