Tuesday, June 22, 2010

sayangi ibu bapa anda...

terlambat plak post mlm ni..bkn ape,dok leka tgk mexico lawan uruguay..aku x kesah sape yg menang,yg penting game td best..hehe..ha,da dekat sebulan lebey aku keje kt kedai farmasi 2,ade satu mende yg aku amat2 tertarik:kasih syg ibu bapa terhadap anak2..walaupon anak diorang sakit bese je,contoh cam demam,batuk,or selsema,tp diorang pnye gelabah time cr ubat 2 membuktikan yg kasih sayang diorang kt anak2 diorang 2 x berbelah bagi...seperti menatang minyak yg penuh..mungkin aku x ingat camne parens aku jage aku time kecik2,tp kompem r mcm 2 gak...kdg2 aku trpakse explain supaya diorang x cemas..contoh yg plg salu aku jumpe ialah sakit kuning..bese nye mende ni jd kt baby yg br lahir n akan ilang pas 2 mggu cam2..sbb hati baby ni br nk develop,so agak slow sket nk handle toxin,salah satu nye bilirubin..so,bile bilirubun tggi,jd la demam kuning..act xde specific treatment nk di suggest kalau kt kedai farmasi..salu kes2 camni pihak hospital yg akan monitor..ramai gak parens dtg (dengan muke cemas) nk cr ubat..so,aku explain btol2 n suggest goat milk tablet untuk ibu yg makan...biar bg kt baby 2 melalui susu ibu...2 br satu contoh..bny lg cam GIT abnormalities...maknenye baby diorang cirit birit atau sembelit..n yg ni salu disebabkan oleh penggunaan susu tepung yg x sesuai..tp pg td ade satu kes yg agak pelik...baby ni 4 bulan,hanya minum susu ibu, tp kerap constipate...ibu ni bgtau bile jd cam2 oihak hospital hanya bg prime enema,untuk baby ni buang air besar..aku pening gak la sebab nape baby yg hanye minum susu ibu (susu yg terbaik untuk baby bawah 6 bulan) leh dpt sembelit..so,aku suggest due mende..satu prime enema untuk emergency case (kalau da 2 ari atau lebih x buang air besar) n lg satu bisacodyl 5 mg..aku pesan kt akak 2 untuk dtg blk kalau ubat 2 xde kesan atau ade sumtin bad happen..tgk je la camne,aku da cube sdaye upaye..hehe..so,kesimpulannye aku da nmpak depan mate,tiap2 ari ade je parens yg akan dtg untuk mencari ubat untuk memastikan anak2 diorang sehat..kepada anak2 di luar sane,sayangi lag ibu bapa kite...

No comments:

Post a Comment