Sunday, June 20, 2010

bersyukur.....

selang beberapa hari lepas aku terbaca wall fb sorang hamba ALLAH ni..die persoalkan pasal kerugian FELDA...pas2 ramai la org2 yg komen kt post 2..ade yg kutuk FELDA n ade yg puji..sebagai anak FELDA,aku teramat arif tentang kehidupan sebagai seorag peneroka FELDA..dari tahun ke tahun,memang terlalu besar kemajuan yg berlaku kt FELDA ni..dulu time ayah aku masuk FELDA (die bgtau la sbb time 2 aku kecik lg),die masuk sehelai sepinggang..mmg bile dpt masuk FELDA ni bersyukur sgt2..tanah untuk rumah dpt,tanah ladang pon dpt..mmg la hutang,tp pembayaran 2 dibuat tanpe kite sedari..gune pemotongan hasil getah (skang da sawit)..walaupun time 2 ape pon xde...aku dpt merase zaman di mane kemudahan telefon,eletrik ngan air xde...mmg susah time 2..nk air kene tggu hari2 tertentu..nk eletrik?gune generator jiran..kongsi bayar duit minyak..telefon?ade sebijik je kt pejabat..tp skang da terlalu jauh berbeza..sume ade skang..kdg2 iri hati gak tgk adek2 dpt kemudahan camni..tp xpela,itu rezeki diorang..cume ape yg aku kesalkan,ade sesetengah peneroka yg da stat kutuk jerajaan..pas2 ade yg siap wat tagline "FELDA:dulu tolong,sekarang ah long"..ape yg diorang marah sangat pon aku x tau..jenis2 camni memang org yg x reti bersyukur..dengan bny kemudahan yg dpt,da lupe diri..kerajaan ke,FELDA ke,sume diorang balun..sbb da taksub ngan pembangkang...bile lepak kt kedai makan,riuh mengutuk kerajaan..tp bile cukup bulan,g pejabat amek duet..apedehal!!!..so,aku berharap sgt kelompok2 camni berfikir blk,kenang blk keadaan diorang time blom masuk FELDA n compare ngan keadaan skang..belajar la bersyukur....

No comments:

Post a Comment