Friday, April 15, 2011

capd peritonitis..

petang tadi time kat satelite A, ade 2 kes kalau aku x silap yg on due2 cefazolin ngan ceftazidime...due2 cephalosporin tp berlainan generation...ceftazidime dr 3rd gen dan cefazolin dr 1st gen...so, artikel kali ni lebih kepada kebolehan atau x kebolehan (ape ayat aku ni..huhu) utuk menggunakan kedua dua drugs ni...

memandangkan aku mempunyai sifat ingin tahu y tinggi, aku pon kol la staff nurse 2 ntuk mendapatkan dianosis untu kedua dua patient 2 td...so, mcm ape yg ade kt tajuk 2 la, capd peritonitis...infection ni terjadi kt patient yg tgh wat capd, yang mana berlakunya jangkitan kuman..

so, belek punye belek, dpt la beberapa artikel yg menceritakan berkenaan capad peritonitis ni..ape punce, jenis microb dan jenis2 antibiotik yg digunekan...infection ni merupakan satu komplikasi yg biase dihadapi oleh pengguna capd..eh,korang tau kan capd ni ape?ha..ala, dialysis melalui stomach..kan ade due jenis dialysis..hemodialysis ngan peritoneal dialysis..ni yg peritoneal dialysis la..hehe..

ok2, berbalik kepada isu asal..microb yg terlibat dlm jangkitan ni pon leh jd bny jenis...leh jd gram positive (berpunca sr kulit), gram positive )berpunca dr microb yg ade dlm perut), dan jugak yg anaerobe..treatment pon kene la dpt membunuh microb2 di atas 2 kan..ha..

starting treatment ialah secara empirical..sebab bile doc syak je ade peritonitis, trus start treatment..tp since x tau microb jenis ape, kene stat la dengan antibiotik yg kite pikir boleh cover microb2 yg berkemungkinan menyebabkan jangkitan ni...aku sebenarnye nk cari ade ke x gandingan cefazolin ngan ceftazidime untuk rawatan peritonitis ni...

ade 3 artikel gak yg aku jumpe, ketiga tiga artikel ni mencadangkan penggunaan VANCOMYCIN, AMINOGLYCOSIDES, ngan CEFAZOLIN untuk initial therapy...memang xde gandingan cefqazolin-ceftazidime...aku tgk plak kat therapy selepas dpt tau jenis microb...ade yg suggest combine cephalosporin ngan aminogycosides..ade gak yg elakkan penggunaan aminoglycoside ni sebab ade nephrotoxicity ngan ototoxicity kan...dan untuk enterococcus, ade yg mencadangkan ampicillin..sebab katenye ampicillin ni lagi banyak coverage terhadap enterococcus berbanding cephalosporin group...

so, stakat ni memang aku x jumpe la gandingan 2...yup, aku akui yg ceftazidime leh cover gram negative dan sefazolin control gram positive..tp bile gune due2 cephalosporin, kan kite menggandakan side effects dr cephalosporin 2 sendiri kan..tp xpelah, leh sambung cr..mane tau jumpe...korang pon carik jugak la tau..da jumpe bgtau r aku..n kalau aku jumpe aku post kt fb..hehe..

No comments:

Post a Comment