Monday, August 16, 2010
same je pakcik......
salam kengkawan sume!!!pe kabar korang mlm ni...sori la lmbat sket wat artikle, layan do re mi la plak..hehe..ha, mesti orang pelik kan tajuk artikel mlm ni..agak2 korang aku nk sembang pasal ape mm..ha, teke r..hehe..ha, mlm ni kite akan bersembang pasal salah satu common problem yg terjadi di kedai farmasi..mende ni jd kt kedai farmasi je..kt hospital atau kt klinik xkan jadik masalah ni..nk tau ape masalahnye?ha, truskan membace..hehe..
masalah yg paling common dan yg paling memeningkan seorang farmasi di kedai farmasi ialah sikap sesetengah patient yg kurang memahami ubat yg diorang amek...kebanyakan diorang x tahu yg satu drug 2 mempunyai bny trade name...ha...bile diorang dtg balik untuk amek ubat yg same, dan kebetulan plak ubat yg diorang amek 2 abes, memang sakit r nk explain kalau kite nk suggest ubat laen (padahal same je, trade name je yg laen)..hehe..
kadang2 ade gak patient yg hanya ingat bentuk dan warna ubat yg diorang amek..contoh la kan..starting diorang amek ponstan (mefenamic acid) untuk pain killer...pas2 bile diorang dtg balik, ponstan abes la plak..so, farmasi akan suggest produk laen yg memang mefenamic acid, tp trade name laen..contohnye mefcid..ha,den diorang akan xnak..mcm2 la alasan yg diberi..hehe..pening gak la kalau ade patient yg cam2..hehe..
so, skang meh kite tgk contoh2 produk yg content same, dose dame tp trade name laen..jom tgk jom..(contoh berdasarkan tempat aku keje..hehe)
1: asthma tab = asthma cap (theophyline + pseudoephedrine)
2: ponstan = mefcid (mefenamic acid 500mg)
3: zolterol = remethan (diclofenac sodium 100 mg)
4: sefmal = domadol (tramadol 50 mg)
5: ezede = clarityne (loratadine 10 mg)
selaen generic name yg same..ade gak kes2 di mane diorang xleh trime ubat laen even fungsi nye same...tp yg ni untuk kes2 yg bese je la..cam demam, selsema, or batuk..yg kronik2 nye xleh la..hehe...sebagai contoh ubat untuk selsema...diorang sebelum ni amek cetirizine..tp disebabkan cetirizine abes, bg la loratadine..tp diorang xnk time..huhu..
ha, itu la salah satu masalah yg agak memeningkan farmasi dan mengambil masa yg lama untuk mengexplain kat patietn 2..tp pape pon kite kene utama kan patient dan sabar dalam menjalankan tugas kite..dan kalau boleh setiap ahli farmasi kene mngambil tanggungjawab untuk mengadakan sesi penerangan kepada komuniti...itu je untuk kali ni..hehe..salam..
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment